4 verleidingstrucs van de fast fashion industrie 

Auteur: Britt Hippert

Aanbieders van fast fashion krijgen steeds meer invloed op ons koopgedrag. Meestal zonder dat we het door hebben. Zembla zoomde samen met neurowetenschapper Alexander Genevsky en expert duurzame kleding Marieke Eyskoot in op 4 verleidingstrucs van de fast fashion industrie.

Truc #1. Besparen.

Webshops vestigen jouw aandacht op de bevrediging die een aankoop je biedt. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat er een grote uitverkoop is (sale!), zodat je goed beseft wat je allemaal bespaart. Als artikelen sterker en opvallender worden afgeprijsd, versterkt dat de positieve prikkel van een mogelijke aankoop. Dat kan je het gevoel geven dat je met je neus in de boter valt. Je brein associeert de aanschafprijs niet meer met betalen maar met besparen.

Truc #2. Schaarste.

Webshops geven vaak aan dat er weinig voorraad van een product is. Ze wekken de indruk van schaarste en jagen je daarmee op. Er treedt een psychologisch mechanisme in werking dat ons bewuste nadenken op een laag pitje zet; daar is geen tijd voor. Een andere vorm van schaarste is de uitverkoop een tijdslimiet geven. Ook dat lokt een aankoop uit; het is nu of nooit.

Truc #3. Influencers.

Dure traditionele reclames maken plaats voor influencers. Dit zijn bekende gezichten, die bekend zijn door het opbouwen en cultiveren van een band met hun volgers op sociale media. Als zij een product aanprijzen, spreekt dat jou niet alleen aan omdat je op hen wilt lijken maar ook omdat je een band met hen hebt. Omdat je denkt dat je ze kent. Het voelt niet als reclame van een beroemdheid maar als informatie van een betrouwbare bron.

Truc #4. Quick fix.

Typisch voor de fast fashion industrie is dat de koppeling wordt gemaakt tussen kledingstukken die zij aanbieden en iets wat jij wel graag zou willen hebben maar blijkbaar niet genoeg hebt. Bijvoorbeeld zelfvertrouwen: “ontdek onze stijlvolle overhemden die je altijd de juiste portie zelfvertrouwen geven”. Kleding wordt zo een quick fix.

 

De Zembla-uitzending (bekijk ‘m hier) laat zien hoe de fast fashion industrie inspeelt op je snelle, onbewuste brein. Via je gevoelens en je identiteit word je verleid. Rationele kennis en argumenten komen er niet aan te pas. Kopen, kopen, kopen, terwijl je dat misschien niet per se wil. Om de verleiding te weerstaan, moet je stevig in je (nieuwe) schoenen staan…