Dementie is meer dan vergeten

“We vergeten allemaal wel eens wat. Zeker als we ouder worden. Maar dementie is meer dan vergeetachtigheid. Dement worden is een angstig idee. Het is een schrikbeeld om afhankelijk te moeten zijn van anderen. Of na een huwelijk van 60 jaar gescheiden van elkaar te moeten leven omdat een van de partners dement wordt.”
(Bron: Dementie Twente)

De vraag die wij kregen was: ‘Hoe zorgen wij ervoor dat mensen met beginnende tekenen van dementie op tijd bij ons aan de bel trekken?’ 

Eerst onderzochten wij waarom mensen niet of niet op tijd aan de bel trokken. We spraken met artsen, casemanagers, beginnend dementerenden en hun partners of familie. Angst om de regie te verliezen bleek een grote factor. En schaamte speelde ook een rol. Samen met reclamebureau Denk uit Almelo ontwikkelden we vervolgens de campagne ‘Dementie is meer dan vergeten’.

Eerder actie ondernemen heeft zin

De campagne had een duidelijke boodschap: kom eerder in actie. Niet wachten tot de ziekte al is gevorderd, maar actie ondernemen op het moment dat het gevoel ontstaat dat iets niet pluis is. Want: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe beter. De ziekte is niet te stoppen, maar je kunt wel regie houden over je leven. We formuleerden drie stappen om te kunnen zetten bij een ‘niet pluis’ gevoel:

  • Stap 1: Herken de symptomen: u kunt denken aan vergeetachtigheid, ander (onherkenbaar) gedrag, verstoord dag- en nachtritme, voorwerpen die u op vreemde plekken terugvindt.
  • Stap 2: Praat erover: met familie, vrienden, buren. Is hen ook iets opgevallen?
  • Stap 3: Kom in actie: doe de geheugentest. U kunt de geheugentest voor uzelf invullen of voor een ander. Let op: De uitkomsten van de test zijn geen diagnose. Het is slechts een vermoeden of er sprake is van dementie. Bij een vermoeden van dementie: bezoek uw huisarts. En vraag om een casemanager.

Guerrilla-actie

De campagne heeft in hele Twente gelopen en bestond uit posters, een informatiefolder, druppelaars, bierviltjes, gele memo’s, boekenleggers en een radiospot. De druppelaars en bierviltjes deelden we uit in buurthuizen en bij kerken. Doel: start het gesprek. De memo’s en boekenleggers werden tijden een zogenaamde guerrilla-actie in supermarkten geplakt en in bibliotheken tussen boeken geplaatst. Resultaat: het aantal telefoontjes naar de casemanagers is aanzienlijk omhoog gegaan. En: andere dementieketens in het land hebben de campagne overgenomen.