Pleegzorg grijpt je aan. Ons ook. (en we wonnen er in 2018 de Galjaardprijs mee)

Met een beperkt communicatiebudget moet je creatief zijn als je mensen wilt winnen voor de goede zaak. Voor het pleegouderschap bijvoorbeeld. 

Op een zaterdagmorgen staat Lisa (12) met haar koffertje op het Van Heekplein in Enschede. Haar moeder is verslaafd en vader zit in de gevangenis. Ze houdt een kartonnen bordje omhoog met de tekst: ‘Mag ik bij jou wonen‘? Mensen reageren geschokt, maar hartverwarmend. Gelukkig zijn wij erbij met een verborgen camera om deze reacties vast te leggen.

Voor jeugdzorgorganisatie Jarabee ontwikkelden we de minicampagne ‘Mag ik bij jou wonen’,  met als doel pleegouders te werven voor 50 pleegkinderen die op de wachtlijst staan. Budget voor de filmproductie en de campagne: 950 euro. De gerichte aanpak bevordert de conversie en leidt direct tot 40 aanmeldingen voor een informatieavond. Ook in de maanden daarna zijn de informatieavonden volledig gevuld.

Dat we met deze campagne in 2018 de Galjaard-publieksprijs wonnen, was een mooie bekroning. Marian Oosterbroek, waarnemend bestuurder van onze opdrachtgever, zei er het volgende over:
“Ruim vier jaar ondersteunt Nieuwe Wending, voorheen Oosterbreedte, ons bij het vinden, werven en behouden van nieuwe pleegouders in Twente. Dankzij de ‘drietrapscampagne’ die zij voeren, hebben we in Twente volle informatiebijeenkomsten, tegen de landelijke trend in. Nieuwe Wending kreeg het voor elkaar om een stevig bereik te realiseren met een beperkt budget. Onze samenwerking is intensief en gelijkwaardig. En we lachen wat af samen! Wat ons betreft, terechte winnaars van de Galjaardprijs 2018. De prijs voor beste initiatief voor publieke communicatie.”