Medewerkers motiveren: “go with the growth!”

Auteur: Britt Hippert
Leestijd: 3 minuten

Sommige berichten en boodschappen werken motiverend; anderen juist niet. Psycholoog Carol Dweck is bekend om haar onderzoek naar motivatie in het onderwijs. Dit onderzoek is ook relevant voor leidinggevenden, bestuurders en werkgevers. Benieuwd waarom?

Dweck maakt onderscheid tussen studenten met een fixed mindset en studenten met een growth mindset[1]. Het belangrijkste verschil tussen die twee zit hem in hoe ze over intelligentie denken. Studenten met een fixed mindset geloven dat intelligentie een gegeven is, dat het vastligt. Dit zorgt ervoor dat ze graag slim willen overkomen. Studenten met een growth mindset geloven dat intelligentie ontwikkeld kan worden en willen daardoor graag leren.

Op de werkvloer
Als we dit vertalen naar de werkvloer, zien we dat werknemers met een fixed mindset geloven dat hun intelligentie, vaardigheden en talenten vastliggen. Oftewel: je kunt het of je het kunt het niet en het heeft weinig zin heeft om moeite te doen. Ze vermijden uitdagingen en gooien bij hindernissen al gauw de handdoek in de ring. Ze negeren negatieve maar nuttige feedback en zien het succes van anderen als een bedreiging.

Werknemers met een growth mindset, daarentegen, willen zich ontwikkelen en beseffen zich dat samenwerken een goede manier is om nieuwe vaardigheden te leren. Ze gaan uitdagingen niet uit de weg en houden vol als het lastig wordt. In tegenstelling tot collega’s met een fixed mindset zijn ze ook niet bang om fouten te maken, maar leren ze juist van kritiek. Ze zien in dat ze kunnen leren van andermans succes.

Meer weten over de growth mindset? Bekijk de inspirerende TED Talk van Carol Dweck!

Motivatie stimuleren
Terug naar het onderzoek van Dweck, dat laat zien dat een growth mindset gelinkt is aan een grotere motivatie dan een fixed mindset. Hoe kun je als leidinggevende, bestuurder of werkgever die growth mindset stimuleren onder werknemers?

1) Creëer een cultuur waarin mensen fouten mogen maken. Als jij zelf een fout hebt gemaakt, erken deze dan en laat zien wat je ervan geleerd hebt. Goed voorbeeld doet volgen, dus jouw werknemers zullen dit ook gaan doen.

2) Vraag je medewerkers om iets te doen wat ze nog nooit gedaan hebben. Dat kan heel spannend zijn. Geef je werknemers mee dat het resultaat niet perfect hoeft te zijn, dat ze de opdracht moeten zien als een kans om te leren en dat ze om hulp mogen vragen.

3) Geef je werknemers feedback die gericht is op het proces, door bijvoorbeeld je waardering uit te spreken voor hun doorzettingsvermogen, moeite, of concentratie. Dat stimuleert een growth mindset. Feedback waarin je zegt hoe slim, vaardig, of bekwaam werknemers zijn werkt juist averechts. Dat bevestigt het idee van een fixed mindset. 

Kortom: zorg ervoor dat je werknemers fouten durven te maken en geef ze mee wat ze van hun fouten kunnen leren. Zo stimuleer je een growth mindset en daarmee hun motivatie. Go with the growth!

[1] Dweck, C. S. (2007). Boosting achievement with messages that motivate. Education Canada47(2), 6-10.