Welkom in de jungle van voedingsland

Auteurs: Yvette Leuftink en Eva Klein Brinke

Het is zondagmiddag. Je staat in de supermarkt voor je weekboodschappen. Ineens krijg je zin in een ijskoud drankje. Het water loopt je al in de mond. Een blikje cola of een flesje appelsap zou er wel ingaan. Je leest het etiket. Op het eerste oog geen toevoeging van suiker in het flesje appelsap. Mooi! Jij kiest voor appelsap. Naderhand blijkt de term suiker vervangen door glucose, lactose of één van de 75 alternatieven. Je voelt je gefopt of op z’n minst lichtelijk in de war. 

 

Voedingskeuzes zorgen voor een mentale uitputtingsslag voor je brein 

Welkom in de jungle van voedingsland, waarin je per dag ongeveer tweehonderd verschillende eetbeslissingen neemt. Een mentale uitputtingsslag voor je brein! Al die misleidende verpakkingen maken voedingskeuzes reuze ingewikkeld. Zelfs de overheid schakelt een onderzoeksbureau in om de definities van groente en fruit te bepalen. Kan een potje pastasaus nu als groente worden bestempeld? En vallen geschilde aardappelen nu wel of niet in de categorie bewerkt voedsel? We kunnen wel een beetje hulp gebruiken bij het maken van de juiste keuzes voor gezond eten. 

 

Food influencers houden het simpel en praktisch 

Gelukkig zijn daar de Instagram-accounts met voedingsweetjes en praktische tips die richting geven. Hierop laten food influencers zien wat gezonde eetkeuzes zijn. Voedingsdiëtist Leroy beheert één van deze accounts. Het aantal volgers van zijn Instagram-account – nu al 150.000 – blijft aanzienlijk groeien. Onbewust zet deze influencer een aantal gedragsinterventies in. Hij deelt niet alleen kennis over voeding, maar laat ook concreet zien hoe je gezonde keuzes kunt maken die bovendien in bijna iedere plaatselijke supermarkt te vinden zijn. Daarmee effent hij het pad voor zijn volgers dat vol met ingewikkelde voedingsobstakels ligt. Zo plaatst de influencer een foto van een potje hummus of cottage cheese op zijn account als alternatief voor pindakaas.  

 

Plaats de actie verder in de tijd

Daarnaast neemt Leroy de weerstand inertia weg. Inertia treedt op wanneer mensen angst hebben voor het onbekende en het lastig vinden om keuzes te maken. Door het keuzemoment verder in de tijd te plaatsen, neemt de kans toe dat mensen de gezonde keuzes maken. Met de tekst ‘sla op voor later ;-)’ stimuleert Leroy zijn volgers om de tips direct op te slaan op hun mobiel, terwijl ze thuis nog in hun luie stoel hangen. Deze opgeslagen tips pakken zij er vervolgens heel gemakkelijk bij, zodra ze voor het supermarktschap staan.   

 

Bij alles geldt: Hoe makkelijker je een verandering maakt, hoe groter de kans van slagen. Food influencers en handige apps zoals de ‘Kies-ik-gezond’-app of de eetwissel van het Voedingscentrum maken veelvuldig gebruik van deze fluency-techniek. Zo veranderen zij voor jou de voedseljungle in een overzichtelijk bos met duidelijke wandelpaden. En weet jij voortaan exact en snel welke gezonde keuze je kunt maken als je weer eens vertwijfeld voor een supermarktschap staat.  

 

Dit artikel verscheen eerder in Tekstblad 2022-4.

De foto is gemaakt door Sébastien Mairey.