Hoe richt je jouw organisatie corona-proof in?

Na maanden thuiswerken mogen we in de zomer van 2020 weer terug naar kantoor. Iedereen moet 1,5 meter afstand houden, op sommige plekken geldt eenrichtingsverkeer, en handen wassen is belangrijker dan ooit. Hoe zorgen we ervoor dat medewerkers en bezoekers zich daadwerkelijk houden aan de coronamaatregelen? Netwerkbedrijf Cogas uit Almelo vroeg ons om onze breininzichten los te laten op hun pand.

Gedragscommunicatie
Vaak wordt er over communicatie gepraat als het zenden van een boodschap van A naar B. ‘Communiceer die maatregelen even’. Daarmee wordt bedoeld dat de maatregelen op intranet worden gezet of met een mailtje rondgestuurd.

Bij coronacommunicatie is dat niet genoeg, omdat het meeste gedrag onbewust plaatsvindt. Zelfs als je de regels goed hebt gelezen, én onthouden, én je er graag aan wilt houden, gaat het nóg vaak mis. Echt 1,5 meter afstand houden voelt onnatuurlijk aan, dat zijn mensen niet gewend. Voor je het weet ben je het even vergeten. Of volg je een ingesleten routine, bijvoorbeeld om die ene trap naar boven te nemen (terwijl je wéét dat die nu afgesloten is). Cogas herkende het als een gedragsvraagstuk én zette de veiligheid van haar medewerkers voorop. We gingen als volgt te werk.

1 Het gewenste gedrag in kaart
We startten de opdracht met een brainstorm van Nieuwe Wending-experts. Als basis namen we het protocol met maatregelen dat het crisisteam van Cogas had opgesteld: daarin stond precies het gewenste gedrag beschreven. Aan ons de taak om naleving hiervan te stimuleren. Op basis van het model van ‘de olifant, de berijder en het pad’ kwamen we tot een pakket met effectieve breintechnieken. (Lees voor de uitleg van 10 breininzichten dit Yellowpaper!)

2 Inventariseren ‘touchpoints’
Coronamaatregelen vergeet je in de praktijk snel, ook al wíl je je er graag aan houden. Precies op het juiste moment laten we daarom iets opvallends zien dat je bewust maakt van je gedrag. Bijvoorbeeld bij de koffieautomaat, waar je niet gewend bent om 1,5 meter afstand te houden. We maakten een grondige inventarisatie van alle ‘moeilijke’ plekken, oftewel de touchpoints in het pand. Daar moest een geheugensteuntje komen.

3 Creatief concept
Voor de creatieve uitwerking en het ontwerp van de ‘geheugensteuntjes’ zochten we contact met DENK en voor het drukwerk met Jazet en Lulof. We kwamen uit op een visueel concept met drie kleuren stippen: groen voor ‘doen’, oranje voor ‘let op’ (omdat het anders is dan je gewend bent) en rood voor ‘niet doen’. In alle geheugensteuntjes verwerkten we talloze breintechnieken, zoals commitment & consistency, sociale bewijskracht en fun theory. Benieuwd? Lees het Yellowpaper!