Vakantiekriebels

De zomer is in zicht! In gesprekken met collega’s, vrienden en familie voeren vakantieplannen de boventoon. We kijken uit naar een paar zorgeloze dagen of weken maar voor het zover is, zoeken we ons suf op beoordelingswebsites. Naast een bestemming met mooi weer, cultuur en lekker eten, wordt een accommodatie geselecteerd op tientallen criteria. Wanneer Pietertje76 schrijft over kakkerlakken onder het aanrecht, is het appartement meteen afgeschreven. En als Judith_France de wandeling naar het strand wel erg lang vond: toch maar op zoek naar iets anders.

Waarom reviews?

Als consument ben je op zoek naar advies over diensten of producten. Websites als Zoover en Tripadvisor spelen hier handig op in door beoordelingen van bezoekers te bundelen.

Maar waarom zijn we zo gehecht aan meningen van anderen? Aan de ene kant bieden reviews de mogelijkheid om ‘objectieve’ informatie over directe ervaringen te verwerven. Aan de andere kant helpen reviews om het risico op een negatieve ervaring te verkleinen. In spaarzame vrije tijd is een tegenvallende camping of slecht restaurant een domper op de vakantie-ervaring.

Het risico van aankoop

Niet alleen diensten, ook producten kunnen online beoordeeld worden. Met de komst van webshops is het makkelijker geworden om producten van over de hele wereld te kopen. Door de afstand is het lastig om de kwaliteit van een product te beoordelen en bieden reviews een oplossing. Consumenten zijn meer geneigd om reviews te schrijven over diensten dan over producten. Producten hebben een tastbare waarde en constante kwaliteit. Wanneer je een laptop online koopt, weet je dat de kwaliteit van die laptop gelijk blijft. Diensten zoals hotels en vliegmaatschappijen zijn niet tastbaar en de kwaliteit verschilt. Hierdoor neemt het risico van een aankoop toe. Om dit risico te verkleinen, grijp je terug op reviews.

Negatief is populair

Opvallend is dat mensen niet alleen meer geneigd zijn om negatieve reviews te schrijven over diensten maar dat negatieve informatie over diensten ook sneller gedeeld wordt. Bij producten werkt dit principe omgekeerd en delen mensen juist positieve informatie met elkaar. Schrijf een appartement, restaurant of hotel de volgende keer dus niet meteen af na het lezen van één negatieve recensie ;-).

 

Bronnen
Hornikx en Hendriks, 2015

Alexandrov, Lilly en Babakus, 2013