Meer aanmeldingen voor je bijeenkomst – met 7 breintechnieken

Organiseer jij ook weleens een bijeenkomst, webinar of focusgroep? Dan weet je hoe lastig het kan zijn om genoeg aanmeldingen te krijgen. Met deze 7 breintips verhoog je de opkomst gegarandeerd. Lees mee met deze (in het echt gebruikte!) voorbeeldbrief.

 

 

1. Zet een vraag in het onderwerp

Breintip: Uit onderzoek blijkt dat een vraag in de onderwerpregel ervoor zorgt dat mensen hun mail eerder en vaker openen.

<onderwerp> Het buitengebied in Overijssel nog mooier maken! Help je mee?

 

2. Gebruik een persoonlijke aanhef

Breintip: Het werkt het beste als je mensen met hun naam aanspreekt, onbewust voelen ze zich dan meer aangesproken dan wanneer je ze aanspreek met ‘beste collega’ of iets dergelijks. Mail ook iedereen apart (dus iedereen in de BCC), en niet in een groep. Iets meer werk, maar het verhoogt de deelname aanzienlijk.

Beste <voornaam>,

 

3. Kies een handig frame voor je bijeenkomst

Breintip: kies een woord voor je type bijeenkomst waar je doelgroep positieve associaties bij heeft. Dat kan bijvoorbeeld ‘focusgroep’ zijn, dat belangrijker en minder vrijblijvend klinkt dan ‘workshop’ en minder algemeen dan ‘bijeenkomst’.

Het aantal initiatieven in het buitengebied van onze mooie provincie neemt toe. Wil jij ons helpen om deze initiatieven nóg succesvoller te maken? We gaan met een focusgroep van deskundigen onderzoeken hoe we dat moeten doen.

 

4. Zet mensen in een rol, bijv. als deskundige

Breintip: Vertel in je uitnodiging waarom de lezer bij uitstek de persoon is die naar jouw bijeenkomst zou moeten komen. Zo’n zin maakt dat mensen zich aangesproken voelen en eerder geneigd zijn om ‘ja’ te zeggen. Je prijst hun deskundigheid, kennis of ervaring, en zet zo zo in de rol van expert.

Graag nodigen we jou uit om deel te nemen aan deze focusgroep. We denken aan jou vanwege je betrokkenheid bij dergelijke initiatieven en je kennis hiervan.

 

5. Geef mensen een keuze (autonomie)

Breintip: Om weerstand te verminderen, helpt het om mensen een keuze te geven. Bijvoorbeeld door ze zelf een datum of tijdstip te laten kiezen.

De focusgroep vindt online plaats en duurt 1,5 uur. Je kunt aangeven welke dag het beste past in je agenda.

 

6. Effen het pad

Breintip: Maak het mensen zo makkelijk mogelijk om deel te nemen. Klinkt voor de hand liggend, maar hoe vaak moet je geen lange formulieren invullen of zoeken naar de aanmeldknop? Ook effectief is een button toevoegen in je mail, bij voorkeur met een korte en krachtige call-to-action (bijvoorbeeld: Ja, ik doe mee!)

De andere deelnemers zijn medewerkers van de provincie of gemeenten en adviseurs. Doe je mee? Stuur dan een reply op deze mail.

 

7. Benadruk de schaarste

Breintip: Schaarste creëren geeft mensen een gevoel van urgentie. Als ze te lang wachten, is het aanbod namelijk misschien wel voorbij. Dat zorgt ervoor dat mensen sneller een keuze maken.

Na aanmelding ontvang je verdere informatie. Maar wacht niet te lang: er zijn maar tien plaatsen per focusgroep beschikbaar!