Onze aanpak

Werken met Nieuwe Wending is vaak net even anders dan anders. Dat horen we vaak. Moeten we ook weer niet overdrijven, welnee zeg. En toch kun je maar beter voorbereid zijn. Afhankelijk van de klantvraag stemmen wij onze werkwijze af. Als we het complete traject doorlopen bestaat dat uit onderstaande vier stappen.

Stap 1. Zien

Welke relatie is er met de strategie van je organisatie? Hoe worden je klanten er beter van? Voordat we gaan rennen, eerst even stilstaan.  

Winnen en verliezen heeft effect op het hele brein, volgens een onderzoek van Yale University. Hoe scherper we omschrijven welke doelen we willen behalen, hoe meer dopamine er wordt aangemaakt als we ze gehaald hebben. Wat is het beoogde resultaat van onze interventie? 

Stap 2. Vertalen

Communicatie is niet de Haarlemmerolie voor alles. Wat krom is, krijgen we niet recht. Daarom maken we een foto van de situatie. Is de koers helder? Is het pad geëffend om het nieuwe gedrag ook echt in de praktijk te kunnen brengen? Zijn er weerstanden en van welke categorie? 

Breininzichten vormen de basis voor onze aanpak. Die gebruikt breinkracht om de beweging te maken. Kennis van het brein en van communicatie zijn samen de ruggengraat van onze plannen. Eenvoudig opgeschreven bovendien! Zodat je niet aan Harvard hoeft te hebben gestudeerd om ze te begrijpen.

Stap 3. Doen

En dan aan de slag. Anders doen. Aan de slag met het leggen van nieuwe verbindingen in het brein, want dat helpt bij ander gedrag. Bovendien krijgen mensen er energie van. De mens is niet rationeel, maar gelukkig wel voorspelbaar irrationeel.

Stap 4. Meten

Ken je de theorie van de habit loop? Daarin beschrijft Charles Duhigg waarom je brein zo graag terugvalt in oude gewoontes. Moeten we niet hebben. Daarom bestaat onze evaluatie uit terug, maar vooral uit vooruitkijken. Hoe maken we het duurzaam en wat is daarvoor nodig?

Wil je kennismaken met Nieuwe Wending?