Een vegetarisch of gekruid balletje: welke kies jij?
Auteur: Merel Swartjes
Het is januari. Hét moment bij uitstek om met frisse moed aan de bak te gaan. Meer sporten, me-time plannen of vaker kiezen voor een maaltijd zonder vlees. Is dat laatste jouw goede voornemen? Dan is de keuze in de supermarkt reuze. Naast maaltijden gebaseerd op groenten zijn er talloze plantaardige vleesvervangers. Misschien is het je al opgevallen: een vega kipburger is er in allerlei vormen en smaken. En dan gaat het nog niet eens om de burger zelf. De verpakkingen springen meteen in het oog. Welke invloed heeft de naam die op de verpakking staat? Collega Merel onderzocht tijdens haar master of het label van zo’n plantaardige vleesvervanger invloed heeft op jouw koopgedrag.
Onderzoek in het kort
- Wie? 285 volwassenen (126 vleeseters, 122 flexitariërs en 37 vegetariërs en/of veganisten)
- Waar? Nederland
- Hoe? Online vragenlijst waarin 12 producten werden beoordeeld. De ene helft had een vlees- en de andere helft een plant-label, bijvoorbeeld ‘vegetarische gehaktballetjes’ versus ‘gekruide balletjes’. Per product gaven deelnemers aan hoe waarschijnlijk het was dat zij het product zou kopen. Dat gaven ze aan op een schaal van 0 (nooit) tot 100 (heel erg vaak). Nadat ze de producten beoordeelden, werd hen gevraagd naar hun dieetvoorkeur (vleeseter, flexitariër, vegetariër en/of veganist)
Dit kwam eruit
#1 Mensen zijn meer bereid vlees-gelabelde plantaardige vleesvervangers (vegetarische gehaktballetjes) te kopen dan een plant-gelabelde (gekruide balletjes). Dat geldt voor vleeseters, flexitariërs en vegetariërs.
#2 Ongeacht het type label, zijn vegetariërs en/of veganisten het meest bereid om plantaardige vleesvervangers te kopen, gevolgd door flexitariërs en vleeseters het minst.
#3 Een one-size-fits-all benadering van product labelling is misschien niet effectief. Labels aan laten sluiten op dieetvoorkeuren kan mogelijk leiden tot betere uitkomsten ten aanzien van consumenten hun bereidheid tot het kopen van plantaardige vleesvervangers.