Gratis isolatie als opgave

 

Gratis? Dat bestaat toch niet?

In heel Nederland is de energiecrisis voelbaar. Op allerlei manieren zijn gemeenten en provincies bezig om inwoners te helpen minder gas te gebruiken. De Provincie Utrecht zette in op het kosteloos en geheel ontzorgd isoleren van koophuizen van mensen onder een bepaalde inkomensgrens. Mooie actie! Probleem opgelost? Nee, want inwoners bleken toch weerstand te hebben bij de isolatie-actie. Gratis bestaat toch niet?

Anders wonen

Breincommunicatie

Hoe zet je inwoners aan tot het (gratis) laten isoleren van hun huis?

 

Easy, easier, easiest

Communiceer in simpele stappen: 3 is the magic number. Door supersimpele stappen te gebruiken, stel je de inwoner in staat om eenvoudig in actie te komen. Op deze manier speel je in op de weerstand inertia. Bij dit type weerstand is de inwoner bereid om in actie te komen, maar weet deze mogelijk niet hoe dit moet of waar deze moet beginnen. Door gebruik te maken van makkelijke stappen, is de informatie behapbaar. Je biedt de inwoner handvaten om direct aan de slag te gaan met het gewenste doelgedrag.

 

Kies de juiste framing

Een winstframe is een goede optie wanneer je inwoners wilt aanzetten tot duurzaam gedrag. . Daarmee kan er een positieve houding gecreƫerd worden ten opzichte van de gecommuniceerde boodschap. Het gebruik van een winstframe kan daarmee de houding en gedragsintentie van mensen veranderen. Dus, focus op de winst van de inwoner als deze meedoet met de actie. Gratis isolatie = direct besparen!

 

Gratis bestaat niet

Toch zit er bij dit winstframe ook een addertje onder het gras. We fronsen snel onze wenkbrauwen als iets gratis wordt aangeboden. Is de kwaliteit wel voldoende? Of is dit een manier om mijn adresgegevens te ontfutselen? Deze vorm van weerstand, waarbij onzekerheid de overhand heeft, noemen we scepticisme. Erken deze weerstand en speel hierop in. Neem onzekerheden weg door dingen helder uit te leggen. Het gevolg? Een verminderde weerstand.

 

Utrechtse huizenbezitters

Samen met de provincie Utrecht en alle Utrechtse gemeenten trokken we met deze campagne 60 % van de aangeschreven huizenbezitters over de streep. Een conversiepercentage waarvan we vooraf alleen maar konden dromen.