organisatiedoelen op één met communicatie

Nieuwe richting, frisse wind

 

Een veranderopgave voor Siza

Zorgorganisatie Siza startte in 2021 een ingrijpende organisatieverandering. Communicatie was een van de succesfactoren in deze operatie. Maar op de communicatieafdeling van Siza was het op dat moment onrustig. Er was veel verloop en het zittende team kreeg onvoldoende vat op de veranderopgave. Hoe zet je als communicatieteam de organisatiedoelen op één? Een van onze Nieuwe Wendingenaren begeleidde het communicatieteam hierin als interim-manager.

Anders organiseren

Breincommunicatie

Hoe zet je als communicatieteam de organisatiedoelen op één?

 

Ban de binnenvliegers

Alles begint bij strategie. En dat is eigenlijk heel eenvoudig: wat wil je bereiken (doel) en hoe ga je daar komen (doen)? En hoewel dat uiteindelijk heel eenvoudig op papier komt, kan het denkwerk dat eraan voorafgaat, behoorlijk pittig zijn. Met het communicatieteam ontwikkelden we een communicatiestrategie voor de komende drie jaar. Met – uiteraard – een prominente plek voor de organisatieverandering. Een heldere communicatiestrategie geeft grip op je werk. Dat voorkomt dat je geleefd wordt door spoedjes en andere binnenvliegers.

 

Benut ieders breinvoorkeuren

Nieuwe Wending is licentiehouder van NBI, een instrument waarmee je zicht krijgt op je eigen breinprofielen. Ben je sterk in samenwerken? Of kies je er liever voor om achter je eigen bureau een analyse te maken? Ben je van ordening of gaat je hart juist sneller kloppen van georganiseerde chaos? Door als team beter zicht te krijgen op je eigen en elkaars breinvoorkeuren, kun je beter samenwerken. Alle teamleden van Siza kregen inzicht in hun eigen breinprofiel, dat de basis vormde voor de verdeling van de strategische projecten.

 

Bekijk het gewenste gedrag door een cameralens

Een cultuur is een optelsom van hoe mensen in een organisatie zich gedragen. Als je een cultuur wilt veranderen, zul je eerst zicht moeten krijgen op huidig en gewenst gedrag. Een voorbeeld: als je organisatie wil dat mensen meer eigenaarschap tonen, hoe ziet dat er dan precies uit? Wat doet iemand dan concreet? Als je een foto zou maken van iemand die bezig is eigenaarschap te tonen, wat zie je iemand dan doen op die foto? Voor Nieuwe Wending staat cultuur veranderen gelijk aan gedrag veranderen. In kleine stapjes, die je stuk voor stuk labelt als ‘passend bij de gewenste cultuur’, naar steeds grotere stappen.