Van het aardgas af

 

70% instemming voor een aardgasvrije wijk

Een aardgasvrije stad. Dat is een prachtig ideaal. Er worden veel interventies gedaan om inwoners van het gas af te krijgen. Zo ook in de wijken van Arnhem. De Arnhemse wijk Kronenburg en Vredenburg bestaat vooral uit huurwoningen. Woningcorporaties kunnen aardgasvrij worden als 70% van de bewoners erachter staat. In een andere wijk, Elderveld-Noord, staan vooral koopwoningen. Daar moeten we woningeigenaren motiveren om aardgasvrij te worden.

Anders gebruiken

Breincommunicatie

Hoe motiveer je inwoners om van het gas af te gaan?

 

Easy, easier, easiest

Vraag je continu opnieuw af: hoe kunnen we het doelgedrag van de doelgroep makkelijker en leuker maken? Elke tussenstap die je zelf kan doen, is een drempel minder voor de doelgroep.

 

Ga op zoek naar triggers

Welke drijfveren kan je ontdekken op basis van demografische gegevens of inwonersprofielen in de wijk. Geen idee? Doe dan altijd zelf veldonderzoek! Zo koppelden we ‘schoon’ als triggerwoord aan de overstap naar duurzame warmte. Denk aan: schone energie, een schone kookplaat, een schone lucht en schone wijk. Dit bleek een belangrijke drijfveer en gespreksonderwerp te zijn in de buurt.

 

Participatie for the win

Maak een plan nooit alleen, benut de kennis en inzichten van organisaties en sleutelfiguren; ga altijd uit van dat wat er al is in de wijk. Doe je dat niet? Dan kan dat een recept zijn voor weerstand. Neem al deze groepen mee in elke stap binnen het plan. Participatie begint al tijdens het maken van je plan.

 

Van psychologisch landschap naar kookworkshop

Welke twijfels heeft je doelgroep bij het gewenste doelgedrag? En wat motiveert hen juist? Dat ontdek je door het psychologisch landschap in kaart te brengen. Zo kwamen we er in deze case achter dat veel mensen het spannend vinden om over te stappen op elektrisch koken. In onze aanpak kozen we daarom onder meer voor een gratis pannenset en een kookworkshop.